آروینآروین، تا این لحظه: 15 سال و 2 ماه و 20 روز سن داره

مطالب آموزشی کودکانه های آروین

پستونک آری یا خیر؟

1390/12/21 22:06
4,812 بازدید
اشتراک گذاری
 خوب و بدهای پستونك
بالاخره استفاده از پستونك خوب است یا بد؟ این سوال بسیاری از پدر و مادرهاست كه نمی‌دانند استفاده از پستونك برای كودكشان مضر است یا به او كمك می‌كند. متخصصان اعتقاد دارند تصمیم گرفتن درباره استفاده از پستونك فقط و فقط به پدر و مادر كودك بستگی دارد. اما آنها به پدر و مادرها هشدار می‌دهند در صورت استفاده، مزایا و معایبش را بدانند و با راه‌های ترك این عادت نیز آشنا شوند.

 خوب و بدهای پستونك
بالاخره استفاده از پستونك خوب است یا بد؟ این سوال بسیاری از پدر و مادرهاست كه نمی‌دانند استفاده از پستونك برای كودكشان مضر است یا به او كمك می‌كند. متخصصان اعتقاد دارند تصمیم گرفتن درباره استفاده از پستونك فقط و فقط به پدر و مادر كودك بستگی دارد. اما آنها به پدر و مادرها هشدار می‌دهند در صورت استفاده، مزایا و معایبش را بدانند و با راه‌های ترك این عادت نیز آشنا شوند.

فواید پستانك

اگر شما هم ترجیح می‌دهید كودكتان از پستونك استفاده كند، بهتر است بدانید این كار فوایدی هم برای او و شما دارد:

* استفاده از پستونك كمك می‌كند كودك هنگام بی‌قراری و گریه آرام شود. این حس طوری است كه معمولا وقتی پستونك در دهان بچه‌ها قرار دارد، شادتر و راضی‌تر از زمان‌های دیگر هستند.

* ‌گاهی در شرایط ناراحت كننده به كمك پستونك می‌توانید كودك را به طور موقت آرام كنید. مثلا زمانی كه برای آزمایش خون كودك به درمانگاه می‌روید، یا وقتی كه قرار است كودك آمپول بزند می‌توانید برای آرام كردن او از پستونك كمك بگیرید.

* اگر كودك همیشه هنگام خوابیدن بهانه می‌گیرد و نمی‌تواند برای خواب آماده شود، می‌توانید با استفاده از پستانك، او را آرام و آماده خواب كنید. معمولا بچه‌ها وقتی از پستونك استفاده می‌كنند، خیلی راحت‌تر به خواب می‌روند.

* ‌ در سفرهای هوایی هم استفاده از پستونك كمك می‌كند درد و ناراحتی گوش كودك كاهش یابد.

* ‌استفاده از پستونك خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) رانیزكاهش می‌دهد.

دردسرهای پستونك

با تمام مزایایی كه درباره استفاده از پستونك گفته شد، نباید از نكات منفی آن هم غافل باشیم.

* ‌استفاده از پستونك در ماه‌های اول پس از تولد می‌تواند تغذیه نوزاد با شیر مادر را با مشكل مواجه كند.

* ‌وابستگی كودك به پستونك هم می‌تواند دردسرساز شود؛ در این صورت شب‌ها باید دائم با گریه او بیدار شوید و پستونكی را كه از دهان كودك بیرون افتاده، داخل دهانش بگذارید.

* ‌استفاده طولانی‌مدت از پستونك باعث بروز مشكلات دهان و دندان برای كودك می‌شود.

ترك عادت استفاده از پستانك

متخصصان توصیه می‌كنند برای كاهش خطر بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد تا قبل از یكسالگی هنگام خواب نوزاد از پستونك استفاده شود. با این حال، وقتی كودك بزرگ‌تر می‌شود، معایب استفاده از پستونك بیشتر از مزایای آن است.

در حالی كه اغلب نوزادان، بین سنین 2 تا 4 سالگی پستونك را كنار می‌گذارند، بقیه برای ترك این عادت به كمك والدین نیاز دارند. پس می‌توانید برای آرام كردن نوزادان از شیوه‌های دیگری مانند در آغوش گرفتن و راه بردن، شعر خواندن و ماساژ دادن او استفاده كنید. اما وقتی بچه‌ها بزرگ شده‌اند و هنوز از پستونك استفاده می‌كنند، می‌توانید با برگزاری یك جشن ساده از او بخواهید این عادت را كنار بگذارد یا این‌كه در معامله‌ای كودكانه شركت كند، پستونك را به شما بدهد و در مقابل كتاب یا اسباب‌بازی جدیدی بگیرد. اما اگر با این شیوه‌ها هم پستونك را كنار نمی‌گذارد، می‌توانید برای ترك این عادت، از پزشك یا دندانپزشك كودك كمك بگیرید.

نكاتی برای استفاده بهتر از پستانك

* تا زمانی كه كودك به تغذیه با شیر مادر عادت نكرده است، از پستونك استفاده نكنید. صبر داشته باشید؛ شاید چند هفته زمان لازم باشد، اما ارزشش را دارد.

* اگر كودك علاقه‌ای به استفاده از پستونك ندارد، او را مجبور به این كار نكنید؛ می‌توانید چند روز بعد دوباره امتحان كنید یا اصلا به كلی آن را كنار بگذارید.

*‌ اگر می‌خواهید از پستونك استفاده كنید، خیلی دقت داشته باشید همیشه تمیز و بدون میكروب باشد، بخصوص تا قبل از 6 ماهگی كودك كه هنوز سیستم ایمنی بدنش ضعیف است.

* فراموش نكنید بدترین شیوه برای پاك كردن پستونك این است كه آن را در دهان خود بگذارید و تصور كنید با این كار تمیز می شود،حال آن‌كه با این روش فقط آلودگی‌های بیشتری به نوزاد خود منتقل می‌كنید.

منبع روزنامه جام جم

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (6)

مامان رهام
22 اسفند 90 10:44
سلام ممنون از حضورتون
مامان رهام
22 اسفند 90 10:59
باعث افتخار است که عرض شادباش و تبریک اینجانب

زودتر از نسیم روح بخش نوروز خدمتتان شرفیاب شود . .
پیشاپیش عیدتان مبارک



سال و مال و فال و حال و اصل و نسل و بخت و تخت
بادت اندر شهریاری برقرار و بر دوام
سال خرم، فال نیکو، مال وافر، حال خوش،
اصل ثابت، نسل باقی، تخت عالی، بخت رام
********سال نو مبارک********
فرشته های زمینی
22 اسفند 90 23:15
SALAM.WEBETOON GHASHANGE.ESTEFADE KARDAM.BA EJAZE LINKETOON KARDAM.


سلام
ممنون از حضورتون و نظر پرمهرتون،با افتخار لینک هستید.
محدثه
23 اسفند 90 11:31
>
>
>
من اولین کسی بودم که برای تو ماهی عید فرستادم.
پیشاپیش سال نو مبارک


سلام عسل خانوم
ممنونم ازت،ولی چرا ماهیت این شکلیه؟معلوم نیست سرماهیه یا دمش ؟ شکمو ماهی رو خوردی ؟ سال نو شما هم پیشاپیش مبارک باشه ، صد سال به این سالها گل قشنگم.
مامان امیرناز
23 اسفند 90 19:11
سلام مرسی که تشریف اوردین اگه با تبادل لینک موافق بودین خبرم کنین مرسی


سلام با افتخار لینک هستید.


فرشته های زمینی
23 اسفند 90 19:42
سلام.مرسی از لینک.


سلام خواهش میکنم.