آروینآروین، تا این لحظه: 15 سال و 1 ماه و 29 روز سن داره

مطالب آموزشی کودکانه های آروین

قوانین خواب کودکان

1390/12/27 18:22
4,412 بازدید
اشتراک گذاری
خواب فرشته

 

خواب فرشته

بررسی مقدار خواب کودک نیاز به دقت دارد . خواب کودکان بستگی به میزان رشد آنها دارد . کودکان تازه متولد شده حدود 80 درصد از وقتشان را می خوابند و همین مسئله به رشد آنها کمک می کند . هر چه کودکان رشد بیشتری پیدا می کنند از زمان خوابشان کاسته می شود . در یک سالگی حدود 50 درصد از وقت کودک در خواب می گذرد چون کودکان بر اثر رشد می توانند غذای بیشتری بخورند در نتیجه مدت زمان خوابشان به نسبت روزهای اولیه کمتر خواهد شد .

 

حدودا ً بین 6 ماهگی تا 1 سالگی کودکان یک ساعت در صبح و دو ساعت در بعد از ظهر          می خوابند . در حدود 2 سالگی بیشتر کودک نسبت به خواب صبح حساسیت نشان می دهد .      

 

( 9)

 

تعریف خواب :

 

خواب از نظر پزشکی عبارتست از دوره های نسبتا ً بی حرکتی طولانی که در آنها آستانه ی واکنش به محرک ها افزایش می یابد . به عبارت دیگر موجود زنده که خوابیده است به بسیاری از محرکهای پیرامون خود که در زمان بیداری واکنش سریع نشان می داده پاسخی نمی دهد . ( 3 )

 

تخت خواب کودکان :

 

 کودکان به محل صاف و راحت جهت خوابیدن احتیاج دارند . پزشکان عقیده دارند که تهیه بالش برای کودکان لازم نمی باشد و حتی استفاده از بالش مضر هم می باشد تا آنجا که بالش باعث خواهد شد که سر کودک بالاتر از بدن او قرار گیرد و ایجاد یک فرورفتگی در گردن نماید حتی مهمتر از آن ممکن است باعث ایجاد خطراتی به طور اتفاقی چون خفگی برای کودک شود . ( 6 ) .

 

حالت خوابیدن :

 

 پزشکان بخاطر وضعیت راحت بدن خصوصاً معده طرز فکر مناسبی دارند و آن بدین معنی است که بر روی شکم بخوابند ، این روش بهترین حالت و آرامش را در خوابیدن القا می کند . بهر حال کودکان به پشت یا پهلو هم باید بخوابند . دلایل این تغییرات فرم خواب این است که استخوانهای کودک در ابتدا بسیار ظریف هستند و براحتی شکل می گیرند و هر اندازه فشاری که برای مدت طولانی به این استخوانها وارد شود شکلشان تغییر می یابد . (2 ) .

 

اختلالات خواب

 

اختلال در خواب به صور مختلفی تظاهر می کند :

 

1)   بدخوابی یا بی خوابی : شایع ترین نوع اختلال در خواب بدخوابی یا بی خوابی است و ممکن است تنها علت ابتلا به نوروزها باشد . در کودکان معمولا ً بی خوابی اوایل شب اتفاق می افتد و به اصطلاح بی خوابی شبانه است . به علت همین بی خوابی اغلب کودکان صبحها به سختی از خواب بیدار می شوند و چنانچه او را برای  رفتن به دبستان به زور بیدار کنند با بهانه گیری از رفتن امتناع می کنند . این بی خوابی ها ممکن است به علت ترس یا آنکه ناشی از تظاهرات عقده ای ادیب و الکترا نزد دختر و پسر باشد .  ( 5 )

 

2)کابوس : اختلال در خواب ممکن است به صورت کابوس ظاهر شود . در این حالت کودک به علت دیدن خوابهای ترسناک با جهش یا حرکتی از خواب بیدار شود و اغلب بخشی از رویایی که موجب ترس شده یا تمامی آن را به یاد آورد . در کودکان تکرار خوابهای ترسناک یا بختک باعث به هم خوردن تعادل روانی می شود . کابوس را اکثرا ً یک نوع واکنش هیستریک می دانند . در کابوس کودک فقط با رویایی ترسناک مواجه است ولی توهمی ندارد . ( 11 )

 

این حالت اغلب در کودکان بین سه تا شش ساله دیده می شود . کودکان در مورد احساسات خود فکر می کنند – احساساتی مانند عذاب وجدان ، ترس و خشم بی آنکه بتوانند با آن ها کنار بیایند . این احساسات در طول خواب به شکلی عجیب و غریب ظاهر می شوند . کودکان خردسال قادر نیستند تفاوت بین رویا و واقعیت را تشخیص دهند و اغلب حتی بعد از این که بیدار می شوند همچنان از موجودات وحشت زایی که در خواب آنان را تعقیب می کرده اند در هراسند .

 

کودکان زیر سه سال را می توان با در آغوش گرفتن و بیان جمله هایی مانند این که من اینجا هستم ، همه چیز روبراه است دلداری داد . در مورد کودکان بزرگتر ، تعریف کردن کابوس کمک بزرگی است .( 4 ) .

 

3)وحشت و ترس های شبانه : این حالت منحصر به دوران کودکی است و موقتی و گذرا است . وحشت شبانه کودک را ناگهان از خوابی عمیق به حالت خواب و بیداری می رساند . این جریان معمولاً 5 تا 10 دقیقه طول می کشد . کودک در این وضع به اطراف خود توجهی ندارد . اطرافیان و اشیا را نمی شناسد ، عرق زیاد می کند و مجددا ً به خواب می رود . پس از بیداری چیزی را از وقایع گذشته به یاد نمی آورد و به نظر می رسد کودک یک نوع توهم بینایی ترسناک داشته باشد .

 

عقیده بر این است که وحشت شبانه یک اختلال فیزیولوژیک در زمینه های روانی ، هیجانی است و اکثرا در کودکان فعال، باهوش و مضطرب دیده می شود .  کم شدن مقدار قند خون ، وجود لوزه یا غدد لنفاوی بزرگ ، اختلالات تنفسی ، بیماری های عفونی شدید و حتی بعضیها مشاهده تماس جنسی والدین را از علل بیماری می دانند. شیوع وحشت شبانه به مراتب کمتر از کابوس است. (8)

 

4)ترس از به خواب رفتن :

 

اکثر کودکان گاهی از خوابیدن در تختشان می ترسند . اکثر کودکان گاهی دچار کابوس می شوند . ریشه ی این ترس ها در اتفاق هایی است که در طول روز می افتد و بر کودک تأثیر می گذارد . تغییراتی مانند اسباب کشی ، تولد نوزادی دیگر ، اولین روز مهد کودک ، بیماری یا دعوای خانوادگی ممکن است کودک را بسیار تحت تأثیر قرار دهد . کودکان در طول روز به راحتی با مسائل روزمر ه کنار می آیند ولی به محض تاریک شدن هوا مشکلات آنان شر وع می شود . ( 2 )

 

ترس از تاریکی معمولا ً بعد از دو سالگی در کودک دیده می شود . تاریکی شب باعث می شود کودک بعد از پریدن از خواب محیط اطراف خود را به راحتی تشخیص ندهد . روشن گذاشتن چراغ خوابی کم نور ، در شناخت محیط اتاق به کودک کمک می کند . به زبان آوردن جمله هایی از قبیل ، این قدر ادا نیاور یا تو که دیگر بچه نیستی ، هیچ کمکی به کودک  نمی کند .

 

اگر کودک قبل از رفتن به رختخواب احساس ترس می کند و از روح و هیولا و حیوانات وحشی حرف می زند . سعی کنید ذهن او را از این افکار منحرف کنید . احساس امنیت و اطمینان کودک را تسکین می دهد و از هر بحثی در مورد ترس نتیجه بخش تر است . (11)

 

تفاوت کابوس با ترس های شبانه

 

کابو س دیدن در مرحله ی Rem اتفاق می افتدئ نه طی رویا دیدن . کودکان معمولا ً بعد از اتمام کابوس از خواب می پرند  نه در بین آن و کاملا ً بیدار می شوند . اولین خوابRem   در حدود سه ساعت بعد از به خواب رفتن کودک آغاز می گردد . به همین علت ، کابوس های شبانه معمولا ً در نیمه ی دوم خواب اتفاق می افتد .

 

حمله های شبانه معمولاً یک یا چهار ساعت بعد از به خواب رفتن ، یعنی در یک سوم اولیه ی خواب اتفاق می افتد . کودک بعد از خواب عمیق در حالتی بین خواب و بیداری به سر می برد . در چنین کودکی بازگشت به خواب عمیق بلافاصله صورت نمی گیرد و کودک در حالت خواب و بیداری می ماند . ( 7 ) .

 

5) راه رفتن در خواب :

 

راه رفتن در خواب را بعضی نوعی واکنش نوروتیک دانسته اند ولی جزء اختلالات خواب می باشد . راه رفتن در خواب فقط چند بار در زندگی کودک اتفاق می افتد و بعد از مدتی از بین می رود . اغلب در کودکانی دیده می شود که بی قرار ، حساس ، عصبانی و هیجانی هستند . این اختلال به ندرت نشانه ای از بیماری صرع می باشد . علت راه رفتن در خواب را قطع و از بین رفتن کنترل قشر مغز می دانند . در کودکان هیستریک و وابسته به مادر این حالت بیشتر دیده می شود و اغلب در حین راه رفتن به اتاق مادر می روند . معمولا ً کودک در این حالت موانع را رد می کند و حتی ممکن است بعد از مدتی به جای خود برگردد و دوباره به خواب برود . برخی عقیده دارند افرادی که در خواب راه می روند فعالیت و جریان راه روی در خواب را به صورت رویا به خاطر داشته و آن را شرح می دهند . ( 11 )

 

برخی معتقدند که راه روی در خواب یک مکانیسم جابجایی از آرزوهای نهفته شخصی و حتی کمبود محبت مادری است که به طرز ناخودآگاه در کودک وجود داشته و کودک در خواب برای ارضای  نیازش به دنبال مادرش می گردد . راه رفتن در خواب که بعد از مشاجره خانوادگی دیده می شود ناشی از احساس عدم امنیت به اوضاع و احوال خانه است . ( 7 ) .

 

گاهی کودکان در حالی که در خواب راه می روند درها یا پنجره ها را باز می کنند و حتی گاهی سر از پشت بام در می آورند جان این کودکان در خطر است . این گونه کودکان اگر چه در ظاهر رفتاری معقول و حرکاتی موزون دارند اما هیچ یک از اعمال خود را با فکر انجام نمی دهند . بیشتر آنان روز بعد کاملاً از اتفاق های شب گذشته بی خبرند .

 

برخی از این کودکان در حالت راه رفتن بسیار حرف گوش کن هستند و می توان آنان را بی هیچ مقاومتی به تخت خودشان باز گرداند .( 10 )

 

6)فشردن دندانها در خواب

 

فشردن دندانها پدیده دیگری است که در هنگام خواب احتمال دارد روی دهد . کودک در این حالت دندانها را محکم به هم می زند یا به هم می ساید . این اختلال در کودکان و همچنین افراد بالغ شایع است  و در 13 تا 15 درصد افراد طبیعی نیز دیده می شود . این اختلال گاه آنقدر شدید است که موجب آسیب دیدگی دندانها می شود . فرد مبتلا به این اختلال در هنگام عمل ساییدن دندانهاش هیچگونه اطلاعی ندارد  و از این عمل ناراحت نیست  اما برای اطرافیان او بسیار ناراحت کننده است . گاهی علت این اختلال اضطراب شدید و خشم  کودک می باشد که  می توان از طریق روانی درمانی آن را برطرف کرد و گاه اشکالی است که در جفت شدن دندانها وجود دارد که در این صورت دندانپزشک می تواند اختلال را رفع کند . (4) .

 

7)حرف زدن در خواب : گفتار در خواب نیز در بین کودکان و بزرگسالان شایع است . گفتار در خواب احتمال دارد شامل چند واژه و گاهی نیز شرح حال زندگی وعلایق فرد باشد اما رویاها و اسرار مهم زندگی در این حال آشکار نمی شود . گفتار در خواب گاه ممکن است با وحشت زدگی شبانه و راه رفتن در خواب همراه باشد . حرف زدن در خواب اگر به تنهایی بروز کند خود به خود درمان می شود و نیازی به درمان نیست . (8)

 

عادت خواب نامناسب در کودک ممکن است باعث ایجاد پریشان خوابی شود . بسیاری از کودکان برای خوابیدن به پستانک ، آغوش مادر ، تخت والدین ، شیر خوردن با شیشه یا از سینه عادت دارند. همه این عادت ها ممکن است باعث پریشان خوابی در کودک شود زیرا کودک قادر نیست به تنهایی بخوابد .( 4 )

 

درمان

 

برای کمک به کودک در خوابیدن و یا جلوگیری از خواب مفرط او شیوه های متعددی به کار     می رود . استفاده ازدارو مناسب است ولی این مورد باید آخرین اقدام و با مشورت پزشک صورت گیرد ،روشهای زیر نمونه ای از رفتار درمانی است:

 

1-  بسیاری از کودکان می توانند با صداهای موزون پیوسته ای مثل صدای پنکه ، تیک تاک ساعت و یا صدای آهنگ به آهستگی به خواب روند . از صداهای مشابه نیز می توان برای از بین بردن صدای خیابان و سایر صداها استفاده کرد .

 

2-  معمولاً اگر برای کودکان قصه بگویید و یا این که قسمتهای مختلف بدن آن ها را مثل دستها و پیشانی اش را نوازش کنید به خواب فرو می روند .

 

3-  کارهای دیگری مانند در آغوش گرفتن عروسک یا خرس عروسکی قبل از خواب رفتن و یا دادن یک خوراک سبک قبل از خواب رفتن به خوب خوابیدن آنها کمک می کند .

 

4-  قبل از رفتن به خواب مدت یک تا دو ساعت آن ها را از عوامل تحریکی و مهیج نظیر برنامه های تلویزیونی دور کنید .  

 

5-  کودک را سر وقت بخوابانید و به مدت زمان خواب او توجه شود . در صورت لزوم خواب ظهر را به برنامه ی خواب کودکتان بیفزایید . (1) (11)

 

منابع

 

1) مسائل دوران کودکی و نوجوانی / دکتر محمد خدایاری فرد / نشر یسطرون / 381  .

 

2) رشد و تکامل کودک / الیزابت هارکوک / ترجمه مریم حیدری / نشر فرن / پایز 1375 .

 

3) به کودک رفتار خوب بیاموزیم / ترجمه غلامرضا خواجه پور / نشر فرزانگان / 1372 .

 

4) خواب و بی خوابی / دکتر پتر هاری و شرین لیند / ترجمه مهدی قراچه داغی / 1376 .

 

5) اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح و ترمیم آن / دکتر سینا نراقی . دکتر نادری / نشر بدر/ 1370 .

 

6) خوردن . خوابیدن و بیدار شدن / نوشته کارولین کرودر / ترجمه احمد ناهیدی / نشر امیر کبیر / 1385 .

 

7) روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی / دکتر بهروز میلانی فر / نشر قومس / 1376 .

 

8) ریشه های رفتار کودکان / روبرت لانون / ترجمه محمد حسین سروری / نشر جانزاده / 1370 .

 

9)روان شناسی کودک / حسین نجاتی / نشنر فراروان / 1372 .

 

10) کودک کجا و چگونه باید بخوابد / تالیف کتی هالند / ترجمه فاطمه صهبا / نشر پیدایش/ 1386 .

 

11) هر کودکی می تواند خوابیدن بیاموزد / آنت کاست ، مورگن ووث / ترجمه شیده کرمانشاهی / نشر جوانه رشد / 1382

 منبع:http://www.beheshtiyan.ir

تهیه کننده: ف.  صفرزاده

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (3)

دوتا عشقم محدثه
28 اسفند 90 0:07
وای فرشته ی منو چطوری خوابیده الهی فدات شم: X
مامان محمد گوگولي
28 اسفند 90 12:05
دوباره معجزه آب و آفتاب و زمین
شکوه جادوی رنگین کمان فروردین
شکوفه و چمن و نور و رنگ و عطر و سرود
سپاس و بوسه و لبخند و شادباش و درود
دوباره چهره نوروز و شادمانی عید
دوباره عشق و امید
دوباره چشم و دل ما و چهره های بهار
هفت سین
فرارسیدن نوروز و سال نو را شادباش میگویم.
برایتان تندرستی و نیکروزی
در سال نو آرزو دارم.
باشد که سالی سرشار از شادی
و کامروایی داشته باشید




مثل لحظه ای که باغ, در ترنم ترانه شکوفا میشود, غرق در شکوفه میشود روزگارتان بهـار لحظه هایتان پر از شکوفـه باد. سال نـو مبارک

محدثه
28 اسفند 90 12:29
امیدوارم تو سال جدید موتور آرزو هات پنچر نشه !عید۹۱ مبارک


عطر نرگس، رقص باد. نغمه شوق پرستوهای شاد.خلوت گرم کبوتران مست.نرم نرمک میرسد اینک بهار.خوش به حال روزگار.سال نو مبارک