آروینآروین، تا این لحظه: 15 سال و 1 ماه و 30 روز سن داره

مطالب آموزشی کودکانه های آروین

ناگفته های خواب کودکان

1391/2/5 18:29
3,158 بازدید
اشتراک گذاری

 ناگفته های خواب کودکان



 

کودکان به ویژه شیرخواران تا ۲ سالگی در طول شب چند بار به دلایل مختلف مثلا گرسنگی یا رطوبت پوشکشان از خواب بیدار می شوند. این بیدارشدن های مکرر که البته اجتناب ناپذیرند، خواب شما را منقطع می کند ولی راه هایی وجود دارد که به شما کمک می کند.
در مورد به هم خوردن روال خواب و مشکلات خواب در کتاب «مادر کافی» به تفصیل شرح داده ام. به عنوان نمونه توضیح داده ام که لازم است در روزهای اول تولد، نوزاد را نزدیک خود بخوابانید تا پیش از اینکه نق نق ساده تبدیل به گریه شود، خود را به او برسانید. خواباندن بچه در اتاق خودتان را به مدت طولانی ادامه ندهید. بهتر است پس از ۶ تا ۸ ماهگی، شیرخوار را در اتاق دیگری بخوابانید زیرا اگر بزرگ تر شود، تحمل جدایی از شما را ندارد و شما را دچار دردسر می کند. برای کاهش عوارض خواب منقطع بهتر است که وقتی شیرخوار بیدار شده تا شیر بخورد به او شیر بدهید ولی حرفی با وی نزنید. با لبخند و بازی او را تحریک نکنید تا به تدریج متوجه تفاوت روز و شب بشود. بی حرف و صدا هوای معده (آروغ) او را تخلیه و پوشک اش را عوض کنید و دوباره او را بخوابانید. از همسرتان در امر شیردهی شبانه کمک بگیرید. چه از شیرخشک تغذیه می شود و چه شیر خود را به کودک می دهید (در طول روز شیر را داخل شیشه بدوشید و در یخچال بگذارید) همسرتان نیمه شب می تواند به شیرخوار شیر بدهد. وقتی کودک غذا می خورد و سیر به رختخواب می رود دلیلی برای بیدارشدنش وجود ندارد.
اگر او را در آغوش بگیرید و از رختخواب خارج کنید تا به او رسیدگی کنید یا خوراکی به او بدهید، فرا می گیرد که از این پس هر شب بیدار شود و گریه کند تا مورد توجه قرار بگیرد. گاهی اوقات در مرحله ای از رشد (دندان درآوردن) یا به خاطر بیماری، خواب شبانه کودک مختل می شود. اگر کودک نیمه های شب بیدار می شود با ماساژ دادن پشتش یا نوازش کردن دستش دوباره به خواب می رود و نیاز به اقدام دیگری نیست. اگر بیدارشدن کودک در نیمه شب به یک روال عادی تبدیل شده باید از کنترل گریه شبانه استفاده کنید. با این راه حل مشکل بیدارشدنش برطرف خواهد شد. در این شیوه باید اندکی پس از آغاز گریه کودک تامل کنید تا معنای گریه او را به خوبی درک کنید. اگر گریه او برای جلب توجه بود کمی صبر کنید، سپس بدون روشن کردن چراغ و حرف زدن و حتی بدون نگاه کردن به چشم های کودک، پشت یا شکمش را ماساژ دهید و با صدای ش ش ش او را آرام کنید. اگر یک ساعت، ۵ دقیقه و شاید هم دقایقی بعد فرزندتان دوباره بیدار شد و گریست دو برابر دفعه قبل صبر کنید و بعد به سراغش بروید و همان کارها را بکنید.
یادتان باشد گریه کودک برای جلب توجه شما اغلب منقطع و شبیه ونگ ونگ کردن است. بچه کمی صبر می کند تا شاید گریه اش به نتیجه برسد. این گریه با گریه مداوم همراه با جیغ های بلند یا گریه های آهسته و پر از ناله درد فرق می کند. در این حالت باید او را از رختخواب خارج کنید. اگر کودک درد دارد باید علت را مشخص و به پزشک مراجعه کنید.

دکتر محمدولی سهامی
روانپزشک کودک و خانواده

روزنامه سلامت

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الهه
8 اردیبهشت 91 18:22
سلام نظرتون برام مهمه
لطفا یه سر بزنید
با تشکر


سلام ممنون شما لطف دارید به وبتون سر زدم متاسفانه سایت مشکل داشت نشد کامنت بزارم از بین اون اسمهایی که گذاشتید آرتین و بردیا بهتر از اسامی دیگر بود