آروینآروین، تا این لحظه: 15 سال و 2 ماه و 20 روز سن داره

مطالب آموزشی کودکانه های آروین

مهارت های کودکان، در يك سال اول زندگي

1391/6/5 15:56
4,665 بازدید
اشتراک گذاری

آروین جان

(از بدو تولد تا یک ماهگی)


اگر نوزاد را روی تخت بنشانیم در حالیکه مچ دستهایش را گرفته ایم و چهره اش روبه روی چهره ما قرار دارد با پشت خمیده می تواند خودش را برای چند ثانیه نگه دارد.

در حالیکه نوزاد به پشت خوابیده است پاهایش را بالا می آورد و در هوا حرکت می دهد. خم و راست کردن پاها بطور خودبخودی را در هر دقیقه یکی دوبار انجام می دهد همچنین خم و راست کردن آرنج را با کمک شما به تناوب انجام می دهد.


اگر او را به حالت خوابیده به پهلو قرار دهیم می تواند با شنیدن صدای جغجغه خودش را به پشت برگرداند(از هر دو سمت می تواند این کار را انجام دهد). ضمنا در این ماه اول زندگی قادر است سه ثانیه جغجغه را بادست نگهدارد.

در حالیکه بچه به پشت خوابیده است انگشت اشاره خود را داخل دستش قرار دهید بلافاصله انگشتان خود را بطور محکم دور آن حلقه می کند.

هنگامی که کودک به پشت خوابیده است سرش را از طرفی به طرف دیگر میگرداند و دست و پاهایش را خم و راست می کند.

اگر نوزاد را روی شکم خوابانده بر سطح تخت قرار دهیم و به آرامی او را به حالت شنا کردن روی سطح جابجا کنیم در حالیکه سر را از قسمت زیر چانه با دست دیگرمان حمایت کرده ایم متوجه حرکات فعال چهار اندام وی می شویم و اگر ضعفی در یکی از اندامها داشته باسید احتمال کشف آن در این حال بسیار زیاد خواهد بود.

در این سن نوزاد با هر صدا یا حرکت ناگهانی به یکباره حالت پرش از خود نشان داده چهار اندام را به حالت باز و سپس خمیده در می آورد و احتمال دارد گریه کند این یکی از رفلکسهای مهم در این دوران از زندگی است که تا شش ماهگی ادامه می یابد و نباید با  ترسیدن اشتباه شود. جمع کردن دست و پا بطور رفلکسی از بدو تولد فعال است و هر چه تکامل مغزی نوزاد بهتر صورت گیرد این رفلکسها زود تر از بین می رود و برای شیر خوار نتیجه بهتری بدنبال دارد با مساِ مناسب کف پا و دست و کشیدن کف دست به صورت پدر و مادر و الیاف طبیعی یا پارچه های مختلف یا اجزای بازیهای ساده سنتی مثل لی لی حوضک یا نان ببر و کباب بیار تحریک مناسب برای از بین رفتن این رفلکس در کف دست فراهم می آید.

در مورد کف پا نیز تماس کف پا با سطوح مختلف خاک،‌ماسه، چوب یا فلز باعث تقویت حسی ناحیه و پدید آمدن مفهوم ایستایی برای کف پا می شود و جمع کردن دفاعی آن را از بین می برد. لازم به ذکر است جمع کردن دفاعی کف پا که مثل گربه در شیر خوران وجود دارد مانع خوب ایستادن و خوب راه رفتن بعدی شیرخوار می شود که با تمرینات ذکر شده حذف خواهد شد.
مهارت های کودکان،‌ماه دوم زندگی
دو ماهگی

بنظر می رسد در این سن شیر خوار به چهره طرف مقابل خیره می شود،  او را در حالت استراحت قرار دهید و به چهره اش لبخند بزنید تا هم متقابلا به شما لبخند بزند، در مسیر بینایی کودک جابجا شوید تا شما را تعقیب کند. تطابق بینایی با شنوایی را از این زمان انجام می دهد.

اگر در حالیکه طاقباز خوابیده با گرفتن مچ دستهایش او را بنشانیم سر را در راستای بدن به مدت کمی قائم نگه میدارد و ما را نگاه می کند همچنین اگر او را به حالت ایستاده آویزان نگه داریم سرش را در حدود سه ثانیه صاف نگه می دارد.

بازوهایش را خم و راست می کند و مفاصلش حرکات فعال دارند.اگر طاقباز خوابیده باشد پاهایش را به مدت دو ثانیه در هوا نگه میدارد اگر یک جغجغه را در این حالت به او نزدیک کنیم دستش را دراز می گیرد.

صداهایی به جز گریه از او خارج می شود و اگر در حالیکه خوابیده است صدای پایی بشنود حرکات خفیفی از خود نشان می دهد.

اگر او را به حالت آویزان از شکم نگهداریم و پای او را با لبه ی میز مماس کنیم به آرامی به جلو قدم بر میدارد و پایش را روی میز می گذارد.

در زمانی که مطمئن هستید که کودک تمیز و سیر است او را در رختخواب گرم قرار دهید و صدا و نور اتاق را کم کنید . جهت کمک به او برای به خواب رفتن، آرام آرام با دست پشتش را ماساژ دهید و زمزمه ای برای او بخوانید.

در هنگام بیداری، کودک را در جاهای مختلف منزل قرار بدهید تا تصاویر متفاوتی ببیند. روی دیوار اتاق او تصاویر رنگی بزرگ نصب کنید ومدام آنها را تغییر دهید. آینه را بالای گهواره او بندید تا خود را داخل آن ببیند.او را روی سطوح مختلف را با پوست بدن خود تجربه کند، دستش را روی حنجره خود بگذارید تا لرزش آن دا هنگام حرف زدن شما حس کند.

اگر او را در حالت خوابیده روی شکم قرار دهیم و ساعد هایش را روی تخت قرارداده باشد سر وسینه را بلندکرده و بدنبال اسباب بازی صداردار به هر طرف سر می گرداند در حدود  45  درجه سر و تنه را بلند می کند و یکی دو ثانیه نگه می دارد.
مهارت های کودکان،‌ماه سوم زندگی
سه ماهگی

در حالیکه صورت بچه رو بروی شما قرار دارد او را زیر بغل هایش به حالت آویزان بگیرید و به این طرف و آن طرف حرکت دهید و در هر حالت حدود 4 ثانیه نگهدارید. شیر خوار در این سن می تواند سرش را در وضعیتهای مختلف در راستای گردن نگه دارد.

یک جغجغه را روبروی صورت شیر خوار در فاصله ای حدود 30 تا 50 سانتیمتر حرکت دهید در این حال باید بچه هر دو دست را بالا آورد و در حدود 5 ثانیه تلاش کند که آن را بگیرد در این مدت شیرخوار قادر است. قرینگی اجزای بدنش را حفظ کرده و جغجغه را تا حدود 15 درجه جابجا نماید.

اگر او را روی یک سطح صاف و سخت بنشانیم و فقط از قسمت لگن او را از پشت نگهداریم قامتش را بطور خمیده با زاویه ی حدود 30 درجه نست به پا ها نگه میدارد و سر را در خط وسط بدن قرار می دهد.

هنگامی که بچه به پشت در گهواره خوابیده، دست بچه را در دست بگیرید و به آهستگی جلو و عقب ببرید تا متوجه شود  و آن را تماشا کند سپس انگشتانش را حرکت دهید تا تک تک آنها را مشاهده کند، با این کار به او کمک می کنیم تا اجزا مختلف بدنش را بشناسد. جورابهای رنگی بچه را به دستش کنید و آنها را طوری برش دهید که انگشتان و شست دستش پیدا باشد و بتواند به آنها نگاه کند. در حین حمام کردن بچه دستش را با آب خیلی سرد و یا خیلی گرم  تحریک کنید  تا به آن توجه کند.

در هنگام تعویض کردن پوشک بچه یک اسباب بازی کوچک به دستش بدهید و کمکش کنید تا آن را حرکت بدهد. بعد پاهایش را به آرامی بالا و پایین ببرید و کم کم در وضعیتی قرار دهید که با پا به دست شما لگد بزند. در حین حمام شرایطی پدید آورید که در آب لگد بزند و عکس العمل آب را ببیند.

صورت خود را خیلی نزدیک به صورت او ببرید و به آرامی با او حرف بزنید یا برای او آواز بخوانید تا نگاهش را به روی شما ثابت کند. سرش را روی دستهای خود بگذارید و به طرف او خم شوید و صداهای هیجان انگیز از خود در آورید تا نگاهش را به شما بدوزد.

وقتی با او صحبت می کنید حداقل دو نوع صدای مختلف از خود در آورید.

کودک در این  زمان صداهایی مانند قان قان و قور قور از خود در می آورد.

خ

مهارت های کودکان،ماه چهارم زندگی
چهار ماهگی

در حالیکه در پشت خوابیده به آرامی شانه هایش را بفشارید تا انگشتان دستهایش را در هم داخل کند و در این حالت بازی با انگشتان دست را ادامه بدهد. فرصتهای فراهم آورید تا اشیا مختلف را لمس کند. در حالیکه شیر خوار به پشت خوابیده صورتش را به یک طرف بچرخاند  تا نیمرخ بشود و صبر کنید تا عکس العمل او را مشاهده کنید در این سن دیگر بدن را به همراه سر نمی چرخاند و ثابت نگه می دارد و اگر حرکتی در بدن او مشاهده کردید این کار را روزانه تکرار کرده و در صورت باقی ماندن عکس العمل تا شش ماهگی به پزشک اطلاع دهید.

وقتی شیرخوار را روی شکم خوابانده اید یک اسباب بازی صدار یا یک زنگ برداریدو به او نشان بدهید و در فاصله 30 سانتی متری بالای سرش اینطرف و آنطرف ببرید تا با حرکت سر آن را دنبال کند. می توانید زیر چانه اش را هم کمی غلغلک بدهید تا سرش را تا حدود 90 درجه بلند کرده و پنج ثانیه نگه دارد . در این حال ممکن است تنه را هم تا حدود  45 درجه بلند کرده و دستها و پاهایش را نیز به  تناوب از سطح بلند کند و هر دو دست را در خط وسط بدن بهم برساند.

یک بادکنک رنگی درخشان از یک نخ آویزان کنید  تا حرکت کند و شیر خوار آنرا دنبال کند، شیرخوار را به حالت قایم نگه دارید تا کنترل سر را داشته باشد .

شئی محترکی را دروسط گهواره اش آویزان کنید،بهتر است نخ الاستیک داشته باشد و فاصله ی آن با شیر خوار 6 تا 8 سانتی متر باشد تا بتواند به آن ضربه بزند. اگرشروع نکرد خودتان بازویش را بگیرد و ضربه زدن را به او یاد بدهید تا تشویق شود وادامه بدهد.

موقع رفتن به پیاده روی یک بادبادک هلیومی به مچ دست بچه با نخ ببندید تا بفهمد که حرکت دست او باعث حرکت بادکنک می شود.

در حین حمام کردن بچه یک اسفنج رنگی را در آب فرو ببرید و شیر خوار را تشویق به گرفتن و فشردن آن کنید.

وقتی به پشت یا پهلو خوابیده یک اسباب بازی صدادار را دور از چشم او تکان دهید تا برای یافتن آن سر بچرخاند. اگر در حدود 75 درجه آنرا جابجا کنید، بدنبال حرکت سر، تنه را هم قدری حرکت می دهد.

در هنگامی غذاخوردن خانواده ، شیرخوار را در نزدیکی سفره قرار دهید و ببینید به صداهایی مثل خوردن قاشق به کف بشقاب یا گذاشتن کاسه روی میز عکس العمل نشان می دهد یا نه ؟

قاعدتا اگر در جمعی باشد به کسی که صحبت می کند نگاه می کند و در پاسخ به لبخند می خندد و ذوق میکند.

در این سن شیر خواربرای حالات مختلف صداهایی متفاوتی از خود در می آورد مثلا برای رضایت یا نارضایتی، عصبانیت یا لذت.



مهارت های کودکان،ماه پنجم زندگی

پنج ماهگی

در حالیکه بچه به پشت خوابیده است جورابهایش را از پاهایش را کمی به طرف صورت او خم کنید و رها کنید او به این کار خودش ادامه می دهد و سعی می کند پاها را به دستهایش برساند در همین حالت خوابیده به پشت ، اگر یک اسباب بازی را بلای سرش حدود 30 سانتی متری با فاصله بیاویزم در حدود 5 ثانیه دستها و پاها را به تناوب بالا آورده و کوشش می کند آن را بگیرد.

شیر خوار رادر گوشه ی یک کاناپه بنشانید و دور او بالش بگذارید تا حمایت شود و دستهایش را در دو طرف بدنش روی سطح زمین قرار دهید و سر و شانه های او در وضعیت قائم تثبیت کنید سپس اشیا درخشان و رنگی در جلوی چشم بچه حرکت دهید تا توجه اش جلب شود و برای دنبال کردن آنها سرش را بچرخاند. در این حالت اشیا درشت تر مثل قرقره مکعب را هم میتواند بگیرد .

هنگامی که شیر خوار خشنود است، غذا خورده و پوشکش تعویض شده است، او را در آغوش بگیرید و صداهای ظریف ادا کنید تا او هم تکرار نماید و هرگاه صدایی ادا کرد او را تشویق و با او ادامه بدهید و در فواصل سکوت کنید تا او به تنهایی صدا را تکرار کند.

یک روسری رنگی یا گردنبند درخشان به گردن خود ببندید و بچه راطوری در آغوش بگیرید که ضمن دیدن،آنرا لمس کند و بگیرد و تشویق کنید که آنرا نگه داردو با دست اتحان کند، درک بافت های گوناگون برای تکامل گیرنده های سطحی پوست دست در این سن امکان پذیر می شود .

یک نفر آشنا پشت سر شما بایستد و یک اسباب بازی صدادار و جذاب به بچهکه در آغوش شماست نشان بدهد تا توجهش جلب شود اسباب بازی کم کم بالا برده شود تا بچه سرش را بالا ببرد و شما کم کم حمایت خود را از سر و گردن او بردارید.

در این سن اگر شیر خوار را با حالت گرفتن از مچ دستها به حالت گرفتن از مچ دستها نشسته در آوریم و در روبروی او نخی را به اسباب بازی (مثلا ماشین) متصل کرده و طوری قرار دهیم که توجهش جلب شود به جلو خم می شود تا خود را به آن برساند و با کشیدن نخ اسباب بازی را بدست آورد و ممکن است این کار را دو دستی انجام دهد.

اگر در حالت خوابیده به شکم باشد برای گرفتن شی بطور مناسب وزن را روی قسمت های دیگر بدن تحمل میکند و تعادل دارد.

برای تقویت بلعیدن در بچه گونه ها را ماساژ دهید و زیر چانه در راستای گردن در قسمت قدامی به آرامی ضربه وارد کنید.

با انداختن پارچه ای روی صورت خود و برداشتن آن بطور متناوب با بچه دالی بازی کنید. برای مادران شاغل تکرار این بازی تا هفت ماهگی باعث می شود بچه مفهوم بودن و نبودن را درک کند و ساعات نبودن مادر را بهتر تحمل کند.

کودک در مقابل صدای موسیقی هیجان زده شده و عکس العمل مناسب نشان می دهد.

دراین سن شیر خوار می تواند کاغذ را با حرکت مناسب از روی میز بر دارد یا یک مکعب را روی میز جابه جا کند.
مهارت های کودکان، ماه هفتم زندگی

هفت ماهگی


یک حالت بازی به نوبت ادا کردن صداها را با شیر خوار اجرا کنید. هرگاه او صدای جدید را ادا کرد او را تشویق کنید،یک صدای دیگر ادا کنید تا او یاد بگیرد. در حین بازی می توانید وضعیتی که او دوست دارد انتخاب کنید. مثلا بغل کردن یا راه بردن. عجله ای برای اضافه کردن صداهای جدید نداشته باشید اما مخرج صداها را با حرکت لب ها و زبان به او نشان بدهید. او دوست دارد سیلابهای مشابه را تکرار کند مثلا در موقع حمام کردن روی آب بزنید و بگویید پوپوپو،‌یا مرتبا با نشان دادن شخص مثلا بگویید ماما،‌ماما یا ... .

در این سن به طور ثابت و به تنهایی می نشیند و با اسباب بازی ها بازی می کند. او را در جایی قرار بدهید که بدون اینکه بیفتد اسباب بازی جلویش را بگیرد بعد تشویقش کنید که آنها را یکی یکی یا دو تا دو تا بردارد  یا از این دست به آن دست بدهد. در این سن شیرخوار برای گرفتن مکعب از قسمت گوشتی سر انگشتانش استفاده می کند ولی برای گرفتن ساچمه از تمام دست استفاده می کند و می تواند با حرکت دست اشیای دکمه مانند را روی میز بغلتاند.

جغجغه را تا نود درجه، ‌سه چهار بار به اطراف حرکت می دهد و فنجان را با گرفتن دسته اش سه بار متوالی از روی میز بلند می کند و می گذارد.

اگر فرزند شما شیر را با شیشه می خورد باید مدتی از طول شیر خوردن ،‌خودش شیشه را نگهدارد و اگر احساس میکنید شیشه شیرش برای او سنگین است در اواخر شیر خوردن آن را به دست خودش بدهید.

خودش را به شیی ای که 15 تا 20 سانتی متر از او فاصله دارد می رساند. یک شیی یا اسباب بازی جالب را با یک نخ بلند از چراغ سقفی آویزان کنید و بهتر است نخ حالت ارتجاعی داشته داشته باشد اول به بچه کمک کنید تا به آن توجه کند و راجع به آن با او صحبت کنید بعد دستش را جلو ببرید تا به آن برسد.

با نشان دادن اسباب بازی در مقابل چشمش او را تشویق کنید عمل غلتیدن را از هر دو سو انجام دهد،‌همانطور که در مبحث 5 ماهگی گفته شد با حرکت دادن پتو یا ملحفه در زیر بدن کودک به او کمک کنید.

از این سن به بعد بهتر است در حالیکه کودک به خوبی نشسته گهگاه او را به اطراف و به جلو و عقب به آرامی هل بدهیم تا تعادلش را موقتا بهم بزنیم تا رفلکس حفاظتی تنه که با کمک حائل کردن دستها در طرف مقابل انسان را از افتادن نجات می دهد فعال نماییم زیرا هر چه زودتر این رفلکس فعال شود کودک دارای تعادل بهتری خواهد بود و به اصطلاح چابکتر خواهد شد. این رفلکس تا آخر عمر برای انسان باقی می ماند.

حرکت دست برای بای بای کردن را در این سن می تواند یاد بگیرد.

از این دست به آن دست دادن اشیا را به خوبی انجام می دهد.
مهارت های کودکان، ماه هشتم زندگی
هشت ماهگی

بچه را روی شکم بخوابانید و تنه ی او را روی بازوهایش تثبیت کنید. اگر لازم است سر او را با دست خود حمایت کنید و بعد کم کم حمایت خود را بر دارید. وقتی کاملا سر و سینه را بالا نگهداشت،‌با لبخند زدن و صحبت کردن او را تشویق کنید تا این کار را ادامه دهد. در این سن باید در حال چهار دست و پا تعادل کامل داشته باشد.

توجه او را به شی که در حدود یک و نیم متر از او فاصله دارد جلب کنید تا او خود را به آن برساند.

در این سن کودک شما کوشش می کند که از وضعیت نشسته خودش را بلند کند و به حال ایستاده در آورد و در این بین ممکن است قدری هم دو زانو خود را به جلو ببرد.او می تواند مقداری برای چند لحظه وزن خود را تحمل کند.

کودک سعی می کند با مداد شمعی روی کاغذ خط بکشد و اگر چیزی از دستش بیفتد آن را تعقیب می کند تا مسیر افتادنش را ببیند.

در این سن در آن واحد دو شی را با دو دست بر می دارد،‌قادر است آب از استکان یا لیوان بنوشد،‌ با صدای پا رویش را بر می گرداند تا فرد مورد نظر را ببیند.

یک سطح سوراخدار تهیه کنید و از او بخواهید انگشتانش را دانه دانه داخل سوراخها فرو کند. می تواند با کف دست کاغذ را مچاله کند.

یک نوار یا یک پارچه رنگی را به طور عرضی بالای گهواره ببندید و در دو طرف محکم کنید. دو نوع اسباب بازی کاملا متفاوت به دو طرف آن آویزان کنید و ببینید که کدامیک را ترجیح می دهد. بعد از یکی دو روز جای آنها را عوض کنید و بعد با دو شی دیگر این کار را تکرار کنید

در این سن شیر خوار همه اشیا را به طرف دهان می برد و این به معنای تمایل او به خوردن نیست بلکه می خواهد حس دهانی خود را ارضا کند. اما اگر بتوان با تکه های غذای مناسب سن او این کار را امتحان کرد بهتر است.

در سال اول زندگی هرگاه شیر خوار اقدام به مکیدن انگشت کند نباید او را منع کرد زیرا به ارضا حس دهانی او کمک می شود .

خزیدن را تا حدودی انجام می دهد و در هر دو سمت بدن تعادل کامل دارد.

شما باید هنگام گفتن کلمه " نه " سر خود را هم به علامت نفی تکان دهید یا هنگامی که می خواهید او را در آغوش بگیرید دستهایتان را از هم باز کنید و منتظربمانید تا او هم دستهایش را باز کند، بعد او را در آغوش بگیرید.
مهارت های کودکان، ماه نهم زندگی
مهارت های کودکان
نه ماهگی

از این سن کودک می تواند با گرفتن دست به پایه ی میز خود را بالا بکشد و بایستد تا خودش را به توپ روی میز برساند.

در حالی که کودک روبروی شما نشسته است از طرف کنار او شیی درخشان رنگی به فاصله حدود 60 سانتی متر بگیرید تا تو جهش جلب شود و تنه را به آن سمت بچرخاند . اگر متوجه نیست صبر کنید تا بتواند.

در حالت نشسته می تواند با گذاشتن دستها روی زمین خود را نشسته نشسته به جلو بکشد تا به وسیله ایکه دوست دارد دست یابد. حرکت او به سمت جلو در این حالت می تواند تا حدود یک متر باشد.

می تواند حرکت دست زدن را به تقلید از شما برای سه بار متوالی انجام دهد .

یک اسباب بازی را در کنار کودک که روی شکم خوابیده است،‌در حدود 180 سانتی متری او جلوی چشمش جابجا می کنیم و او باید در حدود 5/1 متر حرکت دنبال کننده شی را از خود نشان دهد شاید با غلت زدن خود را به آن برساند.

غلتیدن از هر دو طرف برای شیرخوار در این سن متصورست و می تواند در وضعیت خوابیده به پهلو هم برای مدتی با اسباب بازی،‌بازی کند.

از این سن می توانید با نشان دادن دستورات خود به شیرخوار مفاهیم را به او بفهمانید و بخواهید که اجرا کند. مثلا در حالی که کمی از شیر خوار فاصله دارید دستهایتان را از هم باز کنید و بگویید ( بیا پیش من ) و اگر متوجه نمی شود با گرفتن دستش او را به طرف خود بکشید و دربغل خود بنشانید.

شیر خوار قادر ست اشیای کوچک روی میز را با انگشت اشاره هل بدهد و شی را به تقلید از شما در سر جای خودش قرار بدهد و یا دو مکعب را بهم بکوبد.

خودش را در آینه می شناسد و از این فرصت می توان برای آموختن نام کودک به او بهره برد با حرکت دادن اجزای بدن بچه یا گذاشتن کلاه بر سرش او را متوجه می کنیم که تصویر داخل آینه متعلق به خود اوست.

قادر است به حالت تف کردن با نوک زبان خود تکه غذای ناخواسته را از دهان بیرون دهد.

اگر آهسته در گوش او نجوا کنیم کاملا سرش را می چرخاند و توجه می کند.

اگر در حالیکه شیر خوار نشسته است با دستهایمان شانه های او را از پشت بگیریم و در حدود 20 درجه تنه ی او را به عقب بکشیم بلافاصله دستهایش را به جلو دراز کرده و با حفظ تعادل خود را به وضعیت قبلی بر می گرداند.
مهارت های کودکان، ماه یازدهم زندگی
پ
مهارت های کودکان
یازده ماهگی

شیر خوار در این سن برای گرفتن اشیای میله ای شکل از شست دست استفاده می کند. شی ای که برای بچه جالب است به دست او بدهید طوریکه راحت در دست او جا بگیرد و توجه کنید تا حالت دستش را ببیند . در موقع صرف غذا تکه های کوچک سیب زمینی یا پنیر به دستش بدهید و ببینید چطور می گیرد . برای گرفتن شی از قسن=مت گوشتی نوک انگشتانش استفاده می کند.

به خوبی می ایستد و در حالیکه دستش  را به اشیا گرفته از کناره راه می رود. بچه را از کمر بگیرید تا روی پاهایش بایستد و کم کم حمایت خود را بر دارید . بهتر است او را جلوی آینه قرار دهید تا ایستادن خود ببیند و با کلام او را تشویق کنید. اگر در حال ایستادن حمایت شود می تواند خود را به بالا و پایین بکشد(یعنی حالت بشین و پاشو ) را انجام بدهد.

به خوبی می نشیند و اگر در حالت نشسته او را هل بدهیم خود را نگه می دارد و تعادل کامل دارد اگر در حات نشسته با توپ یا ماشینی بازی کند هم نمی افد . اجازه بدهید که چیزهایی را داخل آب بیندازد اگر هم برای انجام این کار خم شود باید تعادلش را حفظ کند. از حالت نشسته به وضعیت زانو زدن در آید و روی دستها بلند شود.

غذاهای نیمه جامد را بخوبی می خورد . چیزهایی را دوست دارد به صورت نیمه جامد تهیه کنید و عادتش بدهید که بتواند به تنهایی بخورد و تکه غذا را در هر گوشه دهان طفل بگذارید تا جابجایی آن را با زبان تجربه کند. خودش هم می تواند غذا را با انگشت بر دارد و به دهان بگذارد .

با دستور شما اشیا را داخل جعبه می اندازد. کلمه داخل را به کار ببرید و طفل را تشویق کنید اسباب بازی ها را داخل جعبه بیندازد و اگر بتواند داخل جعبه را ببیند. سه شی را داخل ظرف می اندازد و اگر مفهومش را به او بفهمانید ظرف را خالی می کند. کلمه داخل و خارج را به کار برید تا با این مفاهیم آشنا شود. اگر در حال بازی کردن چیزی دیگری ببیند که خوشش بیاید آنرا رها می کند به عبارت دیگر اشیا رابر یکدیگر ترجیح می دهد و حداقل یک دقیقه شی ای را که دوست نگه می دارد.

صدا ها را تقلید می کند و سرش را مستقیما به طرف صدا می چرخاند.

اسباب بازی بچه را روی زمین بگذارید و بگوئید " اسباب بازی را بردار و به من بده " اگر نتواست اسباب بازی را بر دارید و به او کمک کنید. در این سن کودک بدون رهبری شخص دیگر ده دقیقه به تنهایی بازی می کند. چند نوع اسباب بازی جلوی او بگذارید در میان آنها می تواند چند وسیله ی معمولی مثل قاشق و فنجان پلاستیکی هم باشد گوش کردن به رادیو یا نوار آواز هم به بازی کردن طونی او کمک میکند. می توانید دورتر بایستید و برای تشویق او لبخند بزنید.

کودک می تواند در این سن ماشین را به جلو براند.

سه چهارم موارد با شنیدن کلمه نه از طرف شما کارش را متوقف می کند. نه را محکم بگویید تا توجهش را جلب کنید. با افراد خانواده در این موارد هماهنگ باشید.

برای کودکان یک داستان کوتاه بخوانید و در حین داستان گویی حالت کلام خود را تغییر دهید صدای حیوانات یا صدای قطار را در هنگام قصه گویی در آورید و وقتی هواپیما را نشان می دهید بگوئید بالا بالا ... تشویقش کنید که تقلید کند.

نامیدن اشیا و اشخاص را به او بیاموزید. با اشاره کردن به طرف افراد و اشیا نام آنها را بگویید . اعضای مختلف بدنش را بهتر است داخل آینه به او یاد بدهید. موقع قصه خوانی از او بخواهید حیواناتی را نام می برید نگاه کند .

در حالیکه روی زمین نشسته اید توپ را به  طرف شما قل بدهد بدون اینکه تعادلش را از دست بدهد.

برگرفته از سايت kids.ir

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

صد آفرین
15 دی 91 15:47
پکیج صد آفرین به کودکان خود کتاب خواندن یاد بدهیم تفریحی سالم مفید برای کوکان شامل ۲۰۰کارت همراه با تصویر و یک سی دی فقط با یک تماس ارسال به درب منزل بدون هزینه پست برای تیز هوش کردن کودکان ۱ تا ۶ سال قیمت ۴۹۰۰۰ تومان شماره تماس ۰۹۳۸۴۲۷۳۶۸۹