آروینآروین، تا این لحظه: 15 سال و 1 ماه و 29 روز سن داره

مطالب آموزشی کودکانه های آروین

مراحل رشد نوزاد تا دو ماهگي

1391/6/5 15:58
4,723 بازدید
اشتراک گذاری

مراحل رشد نوزاد تا دو ماهگي

در همين هفته‌ها شخصيتش شروع به درخشش مي‌كند.

مراحل رشد نوزاد  تا دو ماهگي

مراحل رشد نوزاد تا دو ماهگي

در همين هفته‌ها شخصيتش شروع به درخشش مي‌كند.

مراحل رشد نوزاد  تا دو ماهگي

 

در پایان دو ماهگی، نوزاد شما به بسیاری از چیزهای پیرامونش علاقه‌مند می‌شود و كنترل بیشتری روی اندامش دارد. حدود شش هفتگی كم‌كم به شما لبخند می‌زند و در همین هفته‌ها شخصیتش شروع به درخشش می‌كند.

 كنترل سر

او حالا تلاش بیشتری می‌كند تا سرش را بالا نگاه دارد. وقتی كه روی شكم خوابیده است، می‌تواند برای چند ثانیه سرش را تا زاویه 45 درجه بالا بیاورد. این توانایی نشان دهنده آن است كه عضلات گردنش در حال قوی‌تر شدن هستند. در ضمن هر وقت كه بخواهد، می‌تواند سرش را برگرداند و به یك صدای جدید واكنش نشان دهد.

 حركات

حالا دیگر حركات نوزاد دو ماهه شما نرم‌تر شده است. نسبت به قبل مدت بیشتری بیدار است و در لحظات بیداری‌اش سعی می‌كند با تكان دادن دست‌ها و پاها خود را سرگرم كند و تمام این موارد قوی‌تر شدن او را نشان می‌دهند. حتی حركات دست‌هایش هدفمندتر می‌شوند اگر او را در یك اتاق با یك اسباب بازی جدید تنها بگذارید، تمام حركات دست‌ها و پاها را با هم هماهنگ می‌كند تا تكانی به خود بدهد و آن‌را به‌دست بیاورد؛ اما علی‌رغم تمام این تلاش‌ها هنوز برای چنین كارهایی ضعیف است.

رشد فیزیكی

نوزاد شما در یك تا دو ماهگی به‌طور چشمگیری رشد قدی و وزنی خواهد داشت. عضلاتش كم‌كم سفت‌تر و حركاتش مشخص‌تر می‌شوند. در ضمن بسیاری از واكنش‌های غیر ارادی او در این مرحله از بین می‌روند. كم‌كم حالت جنینی او كه از لحظه تولدش با او بوده است، تغییر می‌كند و به صورت كشیده‌تر در می‌آید. زانوهایش قوی‌تر می‌شوند و دیگر انعطاف‌پذیری قبل را ندارند. قبلا تمام انگشتانش را به صورت گره كرده جمع می‌كرد؛ ولی حالا كم‌كم آنها را باز و دست‌هایش را از حالت مشت‌شده خارج می‌كند. در پایان دو ماهگی، اگر یك جغجغه در نزدیكی‌اش بگذارید، بدون شك قادر خواهد بود آن‌را بردارد و حتی چند ثانیه در دست‌هایش نگه دارد.

 مهارت‌های آموزشی

او به محیط اطرافش علاقه‌مند شده است. بسیار باهوش است و شما را خوب تشخیص می‌دهد. به هنگام دیدن شما، هیجان‌زده می‌شود و این هیجان را با تكان دادن كل اندامش همراه با لذت و شادی نشان می‌دهد. بلافاصله بعد از شنیدن هر صدایی به آن سمت بر می‌گردد و حتی می‌تواند نگاه شما را در حال تماشا كردن چیزی دنبال كند.

 دیدن و شنیدن

در یكی دو ماهگی او تمرین می‌كند با هر دو چشمش به یك نقطه نگاه كند. نسبت به قبل چهره‌ها را موشكافانه‌تر نگاه می‌كند، به جزئیات توجه نشان می‌دهد (مثل بینی، چشم‌ها) و می‌تواند چیزهایی را كه از او دورترند نیز ببیند؛ اما هنوز هم ترجیح می‌دهد به چیزهای پیرامونش نگاه كند. فهم او از زبان كمی بیشتر شده است. با تماشای صحبت كردن شما او نیز دهانش را باز و بسته می‌كند تا خود با را رفتار شما تطابق دهد.

 حافظه

حافظه نوزاد در نخستین هفته‌های پس از تولد بسیار كوتاه‌مدت و توانایی او در به خاطر سپردن در حال پیشرفت است. برای اینكه كمك كنید تا حافظه‌اش تقویت شود، به او اجازه دهید چیزها را با بیش از یك حواسش تجربه كند؛ مثلا او قادر نخواهد بود اسباب‌بازی‌هایش را به خاطر بسپارد؛ اما اگر اجازه دهید آنها را هم تماشا و هم لمس كند، ذهنش آنها را با جزئیات بیشتری ثبت و اطلاعات بیشتری از بافت، رنگ و شكل‌شان ذخیره می‌كند.

 رشد عاطفی و اجتماعی

دوست داشتنی‌ترین چیزها در این مرحله، پیشرفت نوزاد در زمینه تشخیص و پاسخگویی به شما است. او هنوز هم گریه می‌كند، اما از راه‌های دیگری هم برای جلب توجه شما و نشان دادن احساساتش بهره می‌گیرد. او می‌تواند از كل صورتش و اندام‌های بدنش استفاده كند تا به پاسخی كه می‌خواهد برسد. فرزند شما با علاقه بیشتری به چهره‌ها نگاه می‌كند؛ زیرا تاربینی او بسیار كمتر شده است و می‌تواند بسیاری از حالات چهره‌ها را ببیند. آگاهی از اینكه چه اتفاقاتی پیرامونش می‌افتد، نشان می‌دهد كه او در حال یادگیری، جمع‌آوری اطلاعات بیشتر از چگونگی رابطه داشتن با شماست. او حالا هر نوع رابطه‌ای را دوست دارد و از هر تماسی لذت می‌برد. برخی فعالیت‌ها برای رشد مهارت‌های نوزاد: شما هنوز هم سرگرمی شماره یك نوزاد دو ماهه خود هستید. با او حرف بزنید، برایش آواز بخوانید، موزیك پخش كنید و هم‌زمان دست و پای خود را تكان دهید تا او احساس لذت كند و تحریك شود. به هر حال این كارها نتایج مثبتی به دنبال خواهند داشت. هنگام حمام كردن برایش آواز بخوانید و روی انگشتانش آب بپاشید تا بیشتر به او خوش بگذرد.

تحریك حواس

  او را در كریر (Carrier) بنشانید و با خودتان در فضای داخل و اطراف خانه بچرخانید. در عین حال با او حرف بزنید. او صداهای جدید را می‌شنود و با موقعیت هر یك آشنا می‌شود. این بازی به او كمك می‌كند تا تصاویر و صداها را با هم هماهنگ كند. 
 نوزاد شما از قلقلك دادن كف دست‌هایش لذت می‌برد. این‌كا را با یك شی بسیار نرم و خز مانند انجام دهید.
 نوازد خود را به آرامی روی تشك بنشانید و خودتان از پشت او را نگه دارید. آرام‌آرام انگشتان كوچك پاهایش را كمی بكشید. با انجام این‌كار كمی متعجب خواهد شد، اما بار دوم كه این‌كار را انجام می‌دهید، می‌توانید لبخند را روی چهره‌اش ببینید، چرا كه این‌بار می‌داند، چه اتفاقی قرار است بیفتد. لبخند زدن او نشان می‌دهد كه می‌خواهد در این‌كار شما را همراهی كند. 
 هیچگاه برای شروع كتاب خواندن برای نوزادتان زود نیست. كتاب‌هایی را كه طرح‌های زیبا و رنگی دارند، برای او انتخاب كنید. تصاویر باید واضح و رنگ‌ها كُنتراست بیشتری داشته باشند. بهتر است تصاویر مربوط به نوزادان و حیوانات باشند. كتاب را درست مقابلش بگیرید تا بتواند تصاویر را به خوبی ببیند. گاهی اوقات صفحه‌ها را ورق بزنید و در مورد تصاویر با او صحبت كنید. با انگشت به هر كدام اشاره كرده و چیزی راجع‌به آن بگویید.
 یكی از عروسك‌هایش را در دست بگیرید و شروع به تكان دادن آن كنید و در عین حال خودتان به جای عروسك حرف بزنید. نوزادان از این‌كار بسیار لذت می‌برند.

 نخستین لبخند

نخستین لبخند نوزادتان حدود شش هفتگی دیده می‌شود. در واقع این لبخند، اولین لبخند واقعی او است؛ چرا كه در همین روزهاست كه چشم‌هایش نسبت به قبل بسیار واضح‌تر می‌بینند. اگر شما نیز به او لبخند بزنید، خنده‌های او بیشتر و محكم‌تر می‌شوند. هر چه او بیشتر به شما لبخند بزند، شما نیز در جواب به او بیشتر لبخند و با او حرف بزنید. او برای رشد اجتماعی و شخصیتی نیاز دارد با شما تعامل بیشتری داشته باشد. وقتی كه او لبخند زدن را یاد می‌گیرد، دیگر متوقف نمی‌شود و بعد از آن بیشتر هم این‌كار را انجام می‌دهد. به خصوص وقتی كه كسی به او نگاه كند و با او حرف بزند، او نیز شروع به لبخند زدن می‌كند. اما با گذشت چند هفته دیگر، او چهره‌های آشنا و غریبه را می‌شناسد و لبخندهایش را برای آنهایی كه آشنا هستند، نگه می‌دارد. این مرحله از رشد نوزاد برای خودش بسیار لذت بخش است. لبخند او به شما نشان می‌دهد كه شاد است؛ پس شما نیز باید با لبخند زدن به او نشان دهید كه شاد هستید.

 منبع: کودک سالم

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (1)

الهه
24 شهریور 91 23:23
ممنونم خیلی مفید بود