آروینآروین، تا این لحظه: 15 سال و 3 ماه و 1 روز سن داره

مطالب آموزشی کودکانه های آروین

نقش مفید ماساژ نوزادان در خواب آنها

1390/11/6 2:57
1,641 بازدید
اشتراک گذاری
ماساژ کودک

ايرنا- بر اساس يافته‌هاي يك تحقيق علمي ماساژ نوزادان به خصوص با روغن كنجد، ميزان رشد و الگوي خواب آنان را بهبود مي‌بخشد. اين مطالعه تجربي خوشه‌اي و به صورت تصادفي روي ‪ ۱۵۰‬نوزاد مراجعه‌كننده به پنج درمانگاه و مركز بهداشتي و درماني شهر اراك درمدت چهار هفته انجام شده است.

  


نقش مفید ماساژ نوزادان در خواب آنها
ماساژ کودک

ايرنا- بر اساس يافته‌هاي يك تحقيق علمي ماساژ نوزادان به خصوص با روغن كنجد، ميزان رشد و الگوي
خواب آنان را بهبود مي‌بخشد. اين مطالعه تجربي خوشه‌اي و به صورت تصادفي روي ‪
۱۵۰‬نوزاد مراجعه‌كننده به پنج درمانگاه و مركز بهداشتي و درماني شهر اراك درمدت چهار هفته انجام
شده است. اندازه‌هاي توپومتريك و الگوي خواب نوزادان مورد مطالعه اين پژوهش علمي در سه گروه ‪ ۵۰‬تايي بدون ماساژ، ماساژ تنها و ماساژ با روغن كنجد ارزيابي شده است. نتايج حاصله‌نشان دادكه ميانگين وزن در نوزادان گروه ماساژ با روغن كنجد نسبت به قبل از مطالعه از دو گروه مورد مطالعه ‪ ۵۳/۵‬گرم بيشتر بود. اين درحالي است كه‌نوزاداني كه تنها ماساژ تنها را دراندامهايشان دريافت كرده بودند نسبت به قبل از دوران مطالعه ‪ ۴۹/۶۱‬گرم و نوزدان بدون ماساژ ‪ ۲۵/۱‬گرم افزايش وزن داشتند.
بر اساس يافته‌هاي اين تحقيق نوزاداني كه با روغن كنجد ماساژ داده شده بودند ميانگين طول مدت خواب
شبانه آنان ‪ ۱/۴‬ساعت ، نوزاداني كه‌ماساژ تنها داشتند ‪ ۱/۲‬ساعت نسبت به گروه مورد مطالعه بدون
ماساژ افزايش داشته است. ميانگين خواب نوزدان مورد مطالعه قبل از تحقيق در سه گروه بدون ماساژ، ماساژ تنها و ماساژ با روغن كنجد به ترتيب ‪ ۷/۱۹ ،۷/۶۳‬و ‪۶/۹۴‬ساعت بود كه اين شاخص پس از مطالعه به ‪ ۸/۷۷، ۸/۰۷‬و ‪ ۸/۸۵‬ساعت افزايش يافت.

همچنين ميانگين دور ران نوزادان گروه بدون ماساژ، ماساژ تنها و ماساژ با روغن كنجد قبل از مطالعه به
ترتيب ‪ ۱۷/۷۳، ۱۹/۲۶‬و ‪ ۱۸/۹۸‬سانتيمتر بود كه‌اين شاخص بعداز مطالعه به ترتيب به ‪ ۱۹/۹۰
،۲۱/۱۷‬و‪ ۲۱/۷۵‬سانتيمتر رسيد. ميانگين دور بازوي قبل از مطالعه نوزادان در گروه‌هاي بدون ماساژ، ماساژ تنهاو ماساژ با روغن كنجد نيز به ترتيب ‪ ۱۲/۴۸ ،۱۲/۸۲‬و ‪ ۱۲/۶۴‬سانتيمتربود كه اين شاخص‌ها پس از تحقيق به ‪ ۱۴/۰۵ ،۱۴/۰۸‬و ‪ ۱۴/۵۶‬رسيده بود.

همچنين ميانگين دورسينه نوزادان گروهاي بدون ماساژ، ماساژ تنها و ماساژ باروغن كنجد پيش از پژوهش ‪ ۳۷/۵۸ ،۳۸/۷۲‬و ‪ ۳۸/۵۸‬سانتيمتر بود كه در نتايج حاصله پس از چهار هفته به ترتيب به ‪ ۳۹/۶۱ ،۴۰/۴۷‬و‪ ۴۱/۳۲‬سانتيمتر رسيد.
ماساژ درماني و استعمال موضعي روغن‌هاي گياهي به عنوان يكي از راههاي تاييد شده كاهش اضطراب، رشد ونمو، كاهش درد، افزايش هوشياري، بهبود سيستم ايمني بدن و افزايش رابطه عميق عاطفي والدين و شيرخوار شناخته شده‌است. در اين تحقيق كه توسط "نسرين روزبهاني"و"فرشته نارنجي" مربي و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي اراك انجام شده، ماساژ به عنوان ابزاركم هزينه و عامل بهبود سلامت و رشد كودك معرفي شده و قرار گرفتن آن در سيستم مراقبت دوران بارداري و پس از زايمان توصيه شده‌است.
iranhealersمنبع

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)