آروینآروین، تا این لحظه: 15 سال و 2 ماه و 29 روز سن داره

مطالب آموزشی کودکانه های آروین

مصرف سفیده تخم مرغ برای کودکان زیر یک سال مضر است

1390/11/6 17:56
1,585 بازدید
اشتراک گذاری

ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل 30 گرم انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم انواع مغزهاست.

 

 احمد جمالی زاده اظهار داشت: ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل 30 گرم انواع گوشت قرمز، مرغ و ماهی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم انواع مغزهاست.
وی با بیان اینکه یک عدد تخم مرغ حدود 70 کیلو کالری انرژی و هفت گرم پروتئین دارد، تصریح کرد: تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه b و ویتامین های a، d و k است و موجب حفظ سلامتی دستگاه عصبی، کمک به خون سازی، حفظ سلامت و استحکام دندان ها و استخوان ها می شود.
جمالی زاده افزود: عده ای از مردم بر اساس باورهای غلط و به دلیل وجود کلسترول در تخم مرغ از مواد غذایی ارزشمند پرهیز می کنند و از ارزش تغذیه ای بالای آن بی اطلاع هستند.
وی خاطرنشان کرد: افرادی که به علت ابتلا به برخی بیماری ها از جمله چاقی، فشارخون بالا یا کلسترول خون بالا و همچنین بیماران قلبی عروقی که باید تعداد تخم مرغ مصرفی خود را محدود کنند، نباید از مصرف این ماده غذایی خود را محروم کنند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان داشت: این افراد می توانند، تعداد تخم مرغ مصرفی خود را در هفته کاهش دهند و یا می توانند، تنها از سفیده تخم مرغ که سرشار از پروتئین است، استفاده کنند.
جمالی زاده گفت: سفیده تخم مرغ غنی از پروتئین محسوب می شود و مصرف آن در بیماری فنیل کتونوری ممنوع است.
وی با تأکید بر اینکه مردم باید تخم مرغ های سالم را خریداری و از خرید تخم مرغ های شکسته و یا ترک خورده خودداری کنند، تصریح کرد: باید تخم مرغ را در یخچال نگهداری و برای این کار از شستن آن خودداری و تنها آلودگی های سطحی آن را پاک کنید.
معاون دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: قبل از مصرف تخم مرغ پوسته بیرونی آن را شسته و از مصرف تخم مرغ خام به دلیل آلودگی میکروبی و اختلال در جذب ویتامین ها خوداری کنید.
جمالی زاده تصریح کرد: مادران باید از دادن سفیده تخم مرغ به کودکان زیر یک سال خودداری کنند.
وی نحوه پخت تخم مرغ را مهم دانست و افزود: در صورتی که تخم مرغ با روغن نباتی جامد که دارای اسیدهای چرب اشباع بالایی است، پخته شود، کلسترول خون را بالا می برد و اگر بدون روغن پخته شود، نسبت به پخت با روغن انرژی زایی کمتری دارد.
معاون دانشگاه علوم پرشکی رفسنجان با بیان اینکه تخم مرغ یکی از مواد غذایی با هضم آسان و دسترسی فراوان در برنامه غذایی و منبع خوبی از پروتئین است، خاطرنشان کرد: افراد در صورت ابتلا به بیماری باید در زمینه مصرف تخم مرغ با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)